Jordanien through my eyes

Jordanien ar geografiskt sett utplacerat in the middle of mellanostern..omringat av Syrien, Irak, Saudiarabien, Israel och den palistinska vastbanken. Trots sina grannlander ar det iaf valdigt fredligt i jordanien, kanske varre langs granserna dock..vad vet jag. Nyheter hinner man ju inte lasa sa mycket av nu for tiden..
 
hursomhelst, flyg aldrig med Air France. deras business class var det samsta vi nagonsin sett. Till Paris fran GVA kan jag ju acceptera att det ser ut som i ekonomi fast med satet i mitten pa varje trerad stangt - men sen pa den "langa" - 4.5 timmes flighten till Amman hade vi forvantat oss battre. Pa dagflighten dit var det val inga bekymmer, sateskomforten byttes ut mot massvis med champagne - den var utsokt, maten var ocksa bra och servicen tres bien. 
 
Pa vagen hem dock var det en nattflight, jag flog sjalv och utstod vissa problem innan jag var ombord. fligten skulle alltsa avga 01.30 pa morgonen, bara det e ju helt okristligt - taxin till flygplatsen tog en timme, som jag sov - den chaufforen hade ju utan vidare kunnat rova bort mig till langtbortistan. natten innan hade somnen sammanfattats till tre timmar sa sjalvklart somnar jag ju i loungen - och vaknar 15 minuter fore planet ska avga. da har jag inte gatt genom sakerhetskontroll, och loungen lag pa andra sidan flygplatsen fran min gate. da javlar var det nagon som fick fart pa benen och jag spraaaang genom hela skiten. val framme vid sakerhetskontrollen sag nog vakten att jag hade nagot som kan kallas panik i blicken sa han forsokte lugna mig med att saga att det e lugnt. Over pa andra sidan sag jag ocksa att det var lugnt, da de knappt hade borjat boarda annu ;) pjuuuuh - tur att flygplatsen var valdigt liten.
 
hursomhelst, vi kom bade dit och hem helskinnade. nar jag satt pa planet fran Paris till GVA, satte jag min vaska pa den stangda platsen i mitten och somnade genast - vaknade av att en av flygvardinnorna holl pa att peta in en kudde under mitt huvud. det var valdigt gulligt och sant gillar vi. service minded, trots de elandiga planen. 
 
anyway, var det jordanien jag skulle beratta om.. det e ett muslimskt land - 90% are sunnimuslimer, men i mina ogon ett valdigt modernt sadant. folket ar inte styrda, och gor som de vill. kristna och muslimer lever tillsammans i harmoni. pa kontoret med runt 100 personer var det en tjej som bar sloja, men det fanns ett bonerum som var flitigt besokt throughout the days. trots religionen gor de flesta som de vill - kvinnorna arbetar, de dricker alkohol och roker flitigt etc. inte sa man tanker sig att det ska vara. 
 
det var samma upplevelse som i Pakistan om man tittar pa hotellets personal. typiska "kvinnliga yrken" i vastvarlden som; receptionister, stadare, servitorer etc. var alla manliga i Jordanien. vad det beror pa har jag faktiskt ingen aning om. dock kan jag tanka mig att det finns gaster som skulle kunna ha problem att bli servade av kvinnor kanske.. wild guess.
 
det var ingen heller som stirrade valdigt konstigt pa var valdigt udda grupp :) med diverse nationaliteter, och kvinnor som tog taten ;) 
 
sen var det saklart sakerhetskontroller for att ga in pa hotellet och de screenade vaskan varje gang etc. men sa ar det ju i manga lander - en sakerhetsatgard. det fanns en vanlig metalldetektor dar mannen skulle ga och sen ett rum dar kvinnorna ska ga. jag missuppfattade detta forsta gangen nar vi kom, och sen bara pa pin ki fortsattte jag att ga i den som var tillagnad at mannen - vilket var helt ok, ingen som sa nagot. halla - satt upp skyltar om det e nagra regler som bor foljas.
 
vi fick aven uppleva ett jordanskt brollop - en natt nar vi kom tillbaka till hotellet efter middagen, var de i stora balsalen och vi gick dit - dorren var oppen :) de dansade och vi stod och tittade, tordes dock inte ta nagra kort. 
 
dock var det mest mannen som dansade och kvinnorna uppforde sig och satt vid runda bord och drack vatten. dar bar majoriteten av kvinnorna sloja - kan ha att gora med att man ska gora det vid "fina tillfallen" - vad vet jag? paret som gifte sig stod uppe pa ett podium och under dansen dansade alla fram till de och mannen tryckte slantar i handen pa brudgummen - det kunde vi se! 
 
generellt sett valdigt god mat, min tallrik var lassad med rokt lax pa frukosten varje dag! dock var de otroligt sega i servicen - allt tog hundra ar. forsta kvallen nar vi bestallde in en flaska vin sa kom maten men inget vin - till slut ropade jag pa kyparen, som da klackte ur sig att de inte hade det vinet. Naha - nar hade du tankt beratta det da? :O haha vi bestallde ett nytt och det drojde val ungefar 20 minuter innan de fem i personalen hade lyckats fa upp korken till den stackars flaskan.
 
inte ens pa vara gemensamma stora middagar, da maten var forbestalld kunde de fa arslet ur och fixa fram den lite kvickare.. men tydligen ar det sa i hela arabvarlden, valdigt chill och ingen stress :S dock blir ju jag urstressad, tank allt man skulle ha hunnit med under all tid man bara vantar ;)
 
har ni nagra fragor om Jordanien, funderar pa att aka dit pa semester eller sa - tveka inte, bara hor av er! ;)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0