livet och varderingar e annorlunda

imorse lyssnade jag pa ett ytterst roande nyhetsinlagg pa lokala nyhetsmorgon..huruvida hushallerskor/barnpasserskor/staderskor (maids kallas de har) ska fa vara lediga fran sin familj en dag i veckan eller inte..

situation har e lite annorlunda an om man har ngn som kommer och stadar at en en gang i veckan hemma i svedala. har bor maiden i lagenheten med familjen, i ett minilitet rum (jag skulle anvanda det som walk-in closet om jag haft ett) och gor allt at familjen; rastar hunden, handlar mat, lagar mat, tar hand om barnen, ser till att de kommer till skola/dagis, lagger de, stadar etc - ja allt som man gor i ett hushall helt enkelt. for en komplett bild av situationen bor ocksa tillagga att frun i huset sallan jobbar.. vad gor hon da? kan man ju fraga sig. to be honest sa tittar hon pa tv!  

anyway, back to morgonens nyheter - Singapore e i en diskussion for tillfallet om huruvida de ska lagstadga om att maids maste fa minst en ledig dag i veckan... kommentarer fran familjer som var emot detta forslag var bland annat att familjen kunde inte klara sig en dag utan maid, de skulle leda till okat antal skilsmassor, barnen skulle vara olyckliga etc etc.

seriously :O 

nar vi e inne pa amnet sa kan jag beratta om min chef och hans fru (som jag forovrigt tycker valdigt bra om!!) - de bor bara tvars over gatan sa nar jag sent pa kvallen maste rensa hjarnan lite gar jag over dit och leker lite :D De skulle aka hem till sri lanka i tre veckor over jul och vi hade fest dar strax innan varpa frun sager att hon det kommer bli ganska jobbigt med semstern eftersom de inte ska ta med sig maiden - nu maste ju hon (frun alltsa) ta hand om barnen (OBS: de har inte 15 ungar, de har 2 - pa 6 och 2 bast)!! vid sanna tillfallen svaljer jag allt och bestammer mig for att INTE beratta hur det funkar i sverige nar man kan ha fyra barn, bada foraldrarna jobbar heltid samt skoter hela hushallet sjalva..samt gor en massa saker med hela familjen pa helger och kvallar - har tittas det bara pa tv!

life is different..dock vet jag att jag iaf inte skulle vilja ha en framling boende hemma hos mig - oavsett om hon stadar varje dag.

detta var dagens reflektion. 

comments?


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0