hari raya haji

eller Eid som vi sager i arabvarlden. jag gillar arabvarlden battre an singaporevarlden coh galler mig darav till Eid. oavsett vilken sa e vi lediga idag och har darmed en tredagarshelg. ska jag vara helt arlig hade jag hellre jobbat idag och sparat alla sanna har lediga dagar till den dag jag bor ngnstans dar man faktiskt vill sticka snoken utanfor ACvarlden..

anyway, nu rakad jag ju vara fast har sa min taktik har varit shoppingcenter ;) dar e det alltid kallt o bra, och inte sa mycket folk (hmpf - bara 4,5 miljoner) da resten passar pa att aka over gransen till malaysia en san har langhelg och kopa billigt ris, ga till frisoren mm.

pratade med min kara kollega i pakistan haromdagen och fragade vad de gjorde pa den har hogtiden (de e lediga en hel vecka - tur jag inte bor dar!) han berattar foljande:
for tva veckor sedan gick han till en djurmarknad och kopte en stor tjur (man kan kopa vilket djur man vill). Vissa tar sedan hem djuret, det lever fortfarande, och forvarar det hemma i vardagsrummet tills idag - medan andra, typ Wasfi, lejer in det pa en farm fram tills i lordags. I lordags tog han hem det och forvarar det i vardagsrummet tills idag. Idag ska det dodas. Kommentar fran honom: Vi foredrar att kalla det offra istallet for att doda. Oavsett vilket tar de iaf livet av tjuren, i vardagsrummet. Wasfi sjalv som haller i vapnet, men overvakad av en slaktare.

Jag kommer ihag nar vi slaktade vara djur hemma nar jag var liten..ungefar samma sak, forutom att vi inte holl till inne.

Jag kommenterade att det borde val bli ganska blodigt inne, det holl han med om men man var ju tvungen att stada ordentligt efterat - no kidding..

Sen har de grillfest av djuret de dodat (offrat).

Jag glomde fraga varfor de har den har ritualen.. dock vet jag att det e ngn slags fortsattning pa Eid-il-fitr som firas i slutet pa Ramadan. Dock har de fatt ata nu under ngn manad o e sig sjalva igen..

Man lar sig ngt nytt varje dag. (forutom den har langhelgen da!!)

7 november, tufft! tiden gar, snart e det jul. i fredagskvall nar jag var pa ett shoppingcenter i narheten spelades julsanger och samma sak hander varje gang - heeeeeeeeeeeeemlangtan!! man ska vara hemma innan, pa och efter jul - det ska vara sno, man ska inte ga omkring i shorts o linne o svettas :O

hmpf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0