anda fram till paska

det har med fasta, det trodde jag val aldrig var nagot man holl pa med pa riktigt, utan bara var en sagen som harstammar fran gamla dagar - och for tillfallet ar det val nagot man sager for att fa ata semlor :P

hursomhelst, sen jag kom hit har jag insett att det verkligen ar nagot som man sysslar med. inte singaporeaner den har gangen som gor nagot "tokigt" faktiskt ;) har en van har - hon e fran rumanien och hon e riktigt serios, flera ganger om aret - innan vissa hogtider. typ nu! tycker riktigt synd om henne eftersom i ar det saaaa langt till pask fran nar de startade..jag har dessutom mott en kille pa IATA i geneve som e tysk och aven sysslar med det..

om ni vill veta hur det funkar sa borjar jag med att saga att det e inte som muslimernas fasta under ramadan..pa gott o ont antar jag :)

de har som hogtidsfastar far inte ata nagot som harstammar fran djur; kott, fisk, kyckling, agg, mjolk - men annars far de ata nar som helst och hur mycket som helst, samt dricka vatten som man vill - ingen alkohol dock :O (kanske inte sa svart att vara utan for min kompis som kan sitta med ett halvt glas vin en hel kvall och kanna sig ganska full..)

men tank att leva pa baaara gronsaker i flera manader..skulle for min del vara fruktansvart trist. sen har jag heller inte riktigt fatt koll pa varfor man gor det heller da min van inte ar religios eller sa - ej heller nagot hon vuxit upp med da hennes foraldrar inte sysslar med samma sak.

aja no big deal eftersom det inte kraver ngt av omgivningen, tankte bara dela med mig av upplevelsen.



ciaooooooooooooo






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0