The feared law of Singapore

Singapore är ett land fullt av regler och lagar. Vissa av lagarna kan kännas lite överdrivna men de har antagligen tittat påa hur länderna runt omkring beter sig och valde att sätta hårt mot hårt för att förebygga något som exempelvis liknar Indien.

Några exempel på vad som är förbjudet:
- Tugga tuggummi (dock säljs det på Apoteket, om du visar upp ditt pass och antecknar dig i en liggare)
- Föra in tuggummi i landet (står längst upp på listan, före droger, från tullen som informerar om vad som får föras in och inte)
- Dricka något i tunnelbanan (refererar nog till de mycket populära plastpåsar med sugrör som lokalborna förser sig ur) men istället for att förbjuda dessa kletsaker, förbjuder man all dryck - oavsett burk, flaska, plastpåse, McDonaldsmugg etc. Jag hade en erfarenhet i början, på den tiden då jag var tvungen att nyttja kollektivtrafiken för att ta mig till och från jobbet. (kände ej heller till denna regel då) På vägen hem en kväll var jag trött och törstig, köpte en 0.5 liters plastflaska med dryck och en annan med vatten som jag öppnade på bussen och drack växelvis ur. Jag kan lova att alla manniskor i bussen stirrade på mig från öppnandet av flaskorna till avstigandet..
- Äta i tunnelbanan
- Gå över gatan där det inte är övergångsställen
- Gå mot röd gubbe
- Cykla i tunnlar (de säger dock inget om de tokar som cyklar på trottoaren och anser att de har företräde framför alla gångtrafikanter)
- Slänga skräp någonstans förutom i papperskorgar (väldigt bra lag då det inte ligger fullt med McD papper överallt varje lördag och söndag morgon) Den som blir gripen för detta brott tre gånger, måste - förutom böta - städa gatorna en Söndag iklädd en väst där det står "jag är nedskräpare".
- Spotta på gatan (trevligt för allmänheten, önskar vi hade den i Sverige också)
- Att inte spola på allmänna toaletter (går fortare att spola själv än att ringa polisen och vänta på att de ska spola åt mig)
- Den som är homosexuell har inget här att hämta då homosexualitet är förbjudet och leder till fängelsestraff om någon får reda på det
- Visa sin nationsflagga, om annan än Singapore's egen, på bilen eller på huset eller på något annat synligt ställe

Vad jag funderar över är vem som ser till att dessa lagar och regler följs. De gånger jag hört sirener de senaste 5 månaderna kan jag räkna på två tummar och jag ser aldrig några polismän som patrullerar gatorna. Ryktet säger att de är civilklädda!

Bryter man mot ovanstående regler följer en bot på från S$500 (=2750kr) för de enklaste övertradelser som att tugga tuggummi till skyhöga böter för de mer "allvarliga" brotten.

Singaporeanerna är till stor del väldigt lydiga, antagligen hunsade från födseln, medans vi vanliga människor använder vårt sunda förnuft.

Sjalv lever jag efter följande.. :)

 "If you obey all the rules you miss all the fun" - Katharine Hepburn

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0