nombres hombres

I am now in a process of teaching the people at work how to pronounce my name..jag heter juh faktiskt Lina, inte Liina (som dock automatiskt blir det jag säger när jag presenterar mig på engelska el spanska) Detta har resulterat i att nu går folket omkring och säger mitt namn, Li-na, i träningssyfte hela dagarna. Muy bueno :) 

mer angående namn så har större delen av spanjorerna två förnamn och två efternamn, många gånger mycket exotiska och vackra namn. Det hela blir dock lite komplicerat när jag får ett mail med alla dessa namn i och sedan ska veta hur jag ska tilltala personen i fråga. Komiskt kan det också bli, t.ex heter min nya läkare Luis Pablo Rodriguez Rodriguez :D hade jag två likadana efternamn skulle jag nog föredra att använda bara ett av de i publika sammanhang. 

När folk gifter sig här så byter ingen namn utan man heter samma fortfarande och barnen får pappans och mammans första efternamn = ny kombination för ungen. 

Finns massa saker med Spanien som är mycket bättre än i Sverige, men det finns också en hel del saker som är bättre på hemmaplan!!

T.ex så inskränker min dagliga rehabilitering på mitt arbete så jag måste sluta 1745 istället för 1800, självklart är väl inte det några problem tänker jag, lär väl bara börja 0845 istället. Jo, tjena - en sån tillåtelse måste gå upp till högsta instans på kontoret och bli approved med diverse dokument från läkarhuset osv... *suck*

Tacka vetja flextid..........ni kan inte ana hur bortskämd man varit med det tidigare - dock får man faktiskt här åka till doktorn eller sjukhuset eller sånt när man vill på arbetstid bara man tar med sig ett bevis tillbaka på att man varit där. 

Kan även, med glädje, upplysa om att värmen kommit tillbaka. Efter nästan en vecka med lite kyligt väder, lite småregn och runt 13 grader på morgonen har jag mer eller mindre frusit ihjäl. Vantar har varit framme och tjocka vinterhalsdukar!! :P Det e inte så att lägenheten e så bra isolerad heller - utan det har varit kallare och framförallt råare inne än ute :O Nu är det dock tillbaka på mer normala och lättsamma 25 grader vid den här tiden - me gusta mucho 

snart - ny dag med massa nya möjligheter! Ska bädda i mitt nyinköpta täcke i mitt nyinköpta och tvättade påslakan nu (tror dock inte jag får användning av det inatt)

Puss
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, gud vad jag skrattade åt det här kruxet med hur man ska tilltala folk..för att inte tala om rodriguez X 2...hahaha!!



Pusspuss

2009-09-23 @ 23:20:23
URL: http://prikke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0