förvåning

förvånad ska man aldrig bli för vad de dricker i det har landet fick jag vetskap om igår..nedan kommer några specialare som är mycket populära bland infödingarna:

* rött vin & sodavatten = tinto de Verano (= sommarens röda vin)
* öl & fanta límon = clara (=klar)  och håll nu i er...
* rött vin & coca cola = calimocho (=? påminner dock mycket om grekiska, som jag för övrigt är bättre på än spanska)

som ni märker är det inget hemmasnickeri heller, utan blandningarna har egna propra namn och de går att beställa ute...tinto de verano är faktiskt mycket gott och läskande till lunch i värmen, men de andra två sakerna kommer jag försöka hålla mig ganska långt ifrån!! :)

om ett gäng timmar bär det av till Alcala de Henares, en stad 3 mil utanför Madrid som även den är med på UNESCOS världsarvslista. där bor en grekisk arbetskamrat och hans pojkvän och vi ska bli bjudna på grekisk middag :D

forst väntar dock några timmars välbehövlig siesta..

Kan ni tänka er en sak? Det är idag 3 Oktober, det är 34 grader ute, solen skiner från en klarblå himmel och jag satt 1 h på balkongen och blev brun... :P  Me like!!! ;-)

Godnatt kära vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0